De
grafische school te Amsterdam, een oud gebouw in zuid, ik zag het
daar helemaal niet meer zitten dat derde en laatste Jaar daar. Mijn
enige goede cijfers haalde ik voor spijbelen en tekenen, de rest lapte
ik aan mijn laars. (Toen al maat 46 in '73).Een goede vriend van mij
was al van school gegaan en had een baan als leerling bij een grafisch
bedrijf. Toen de uitreiking van het paasrapport naderde besloot ik
ook mijn biezen te pakken, dat deed ik door de klas uit te lopen met
mijn rapport tijdens de uitreiking en nooit meer terug te komen. Ik
zette mijn part-time baantje voort, maar nu full-time inplaats van
alleen zaterdags. Die laatste dagen op school had ik voor het eerst
kennis gemaakt met de rock & Roll. Het was een uitzending van Brian
McKenzy's Rock & Roll show, iedere vrijdag avond van tien tot twaalf
uur op radio Noordzee. Voordien had ik geen interesse in muziek, omdat
er simpelweg niets was dat mij interesseerde. Op mijn werk kon ik
van een collega een recorder kopen, vanaf het moment dat ik dat ding
had, barstte de R&R in mijn leven los. Iedere vrijdagavond zat ik
aan de radio gekluisterd in de huiskamer, meestal moest ik stoppen
van mijn vader, omdat mijn ouders wilden slapen. Spoedig kocht ik
zelf een radio, zodat ik in mijn eigen kamer ongestoord kon opnemen.
Mijn persoonlijke hits uit die dagen: Sixteen tons, Suspicion, Poetry
in motion, alle Bill Haley en Let's dance. Mijn trouwe vriend (Ron
Visser) was platenexpert, vaak ging ik naar hem toe om op te nemen.
Van bordenwasser bij V & D werd ik verkoper op de doe-het-zelf afdeling.
Mijn verzameling radio opnames groeide, gelijk met mijn reputatie
als buitenbeentje in de buurt, waar alleen maar soul-figuren woonden.
Begin '74 begon ik voorzichtig met kuifen te kammen, mijn eerste kuif
bevatte klitwortelolie later pindaolie, Becel-boter en uit- eindelijk
brylcream. uit: Rockin Soundbox 1980 onder redaktie van: Bert & Loeki
van der Goot en Bert & Joke Schoonhoven. Met dank aan Ella voor het
beschikbaar stellen van de boekjes.Op een avond keek ik in de krant
bij de films, ik kon mijn ogen niet geloven, er ging een film in premiére
genaamd "AMERICAN GRAFFITY" Ron en ik hebben die film vele malen gezien,
het is een klassieker die iedere rocker moet zien. Deze film was aanleiding
voor mijn eerste plaat. Voorheen was ik een koppige recorderfanaat,
ik dacht alles wel even op te nemen. De plaat was een dubbelelpee
met alle songs van Wolffman Jack uit de gelijknamige film. Ik kocht
een speelgoed pickuppie voor f 49,= bij van Pool tot Pool. Nu begon
ook mijn platenkollektie met de week te groeien, ook begon ik mijn
banden in archief te brengen. Broeken net smalle pijpen waren bijna
niet te krijgen, mijn eerste outfit was een rooie broek met wijde
pijpen en een hawai hempie. Toen was er plots de Rock&Roll methode
van Felix Meurders en ook nog een programma genaamd het R&R gebeuren
van Ad Visser en Gerard van Dijk. Ik werd lid van het blad Vijfenzestig-min
van Gerard van Dijk. Volgens Ron zouden The Hellraisers uit Engeland
optreden in IJmuiden, dus wij op onze Benelli-brommers er naartoe
door de ijskoude december-nacht. Ik had een rockersjasje gemaakt van
een oud corduroy colbert dat ik had voorzien van glimmende sterren
en knopen.Het was een daverend feest in IJmuiden, wij met nog een
paar rockers stalen de show met "twisten". Het contact ,met Ron werd
minder en ieder gingen we onze eigen weg. mijn collectie platen- en
banden had die van Ron allang overtroffen. Toen kwam ik in contact
met de 11 Platenboer" een R&R platenzaak in Amsterdam, waar ik elke.week
veel platen kocht. Via hun kwam ik aan alle informatie over R&R meetings.
De eerste goede meeting was in de Harmonie te Tilburg, begin '75 waar
de Flying Saucers optraden. Ik ging erheen met de trein en kleedde
me in het toilet om tot rocker. De R&R in Nederland was weer helemaal
aan het opleven. Ik was dus geen uitzondering, de zaal was vol met
echte R&R fans. Zo'n meeting werd ieder half jaar georganiseerd, met
vele oude en nieuwe R&R artiesten, ik werd een trouwe bezoeker van
dit evenement. Na verscheidene verkopersbaantjes ging ik begin 1976
bij Fokker werken waar mijn bijnaam spoedig "Elvis" was, omdat de
kuif er nu voorgoed in bleef. Toen ik een elpee van Gene Vincent kocht
was mijn draaitafel onafgebroken bezet door deze elpee, het nummer
"Jump back honey jump back" maakte mij voorgoed fan van deze oerrocker,
binnen een maand had ik alle platen van hem. Mijn favoriete Gene Vincent
nummers zijn : "You better believe", "Cruisin" en "Bop Street". Altijd
ging ik alleen naar meetings. Als ik in mijn pak uit '56 op weg ging
keken al die commerciële stakkers mij vreemd aan. Via mijn ouders
kon ik goedkoop vliegen, zo ging Wimpy (dat ben ik) eind 1976 naar
New York, waar vele geweldige R&R platen mijn eigendom werden. Nu
was het mijn wens een echte jukebox uit de jaren 50 te bemachtigen.
Mijn verzameling fifties kleding begon ook al wat te lijken. 1977
en 1978 waren de jaren van de U.S.A. eerst nog een keer naar New York
achter de platen aan, toen naar de stad van Al Capone, waar ik wederom
met vele unieke platen de deur uitliep. Ik woonde inmiddels in de
bijlmer, waar mijn hele huis in vijftiger-jaren stijl is ingericht.
Kompleet met een Rock-Ola uit 1955, een flipperkast uit 1959 en een
collectie prachtige radio's uit de Jaren 1949 tot 1962. Na een telpartij
bleek ik 466 elpees te bezitten, 250 singles en 20 banden R&R muziek
van de radio. Ik sukkelde zo voort als eenzame rocker, in de zwarte
uithoek van Amsterdam. Volgens de radio begin 1980 was er in Monster
een R&R avond, dus ik zoals gewoonlijk er in m'n eentje naartoe. Mijn
tweedehands Saab model '96' van 6 jaar oud bracht mij zonder problemen
naar die uithoek van holland, waar ik spoedig het zaaltje in de Choorstraat
vond. De muziek en vooral de sfeer waren in dat kleine lokaaltje uit
de kunst, misschien nog wel beter dan de grote meetings in Eindhoven.
(Eerst Tilburg en nu in Eindhoven). Daar maakte ik kennis met een
"Bopcat" uit Ansterdam, genaamd Gert. Ik sprak af naar het cafe de
"Pub Inn" te komen de volgende zaterdag, daar zouden de BopCats mij
even inwijden als lid. Ik maakte die avond kennis met even uitzonderlijke
knakkers als mijzelf. Voortaan trok Wimpie "Flat- foot" er samen op
uit met de BopCats. Het is nu 9 september 1980, we zijn inmiddels
naar Engeland geweest waar de halfjaarlijkse "Weekend Hop" wordt georganiseerd
in de badplaats Great Yarmouth. Dat was een onvergetelijke meeting
drie dagen lang in twee zalen topgroepen uit Engeland en de States
onafgebroken spelend met als grandiose nieuwkomer het "Blue Cat Trio".
Dit is een groep helemaal in de stijl van de geweldige Gene Vincent
and his Blue Caps. De sfeer was er als in een flashback from the fifties,
oude karren, fantastische zalen, teddyboys en wij met de Cadillac
van Marc Gregoire.
Als
vaste plaats hebben wij, de Bopcats, het koffiehuis van Ko in het
centrum van Amsterdam. Oktober gaan we allemaal naar Engeland naar
de Weekend Hop samen met de 'Rockin Rebels' uit Eindhoven, wij zullen
Engeland even laten zien dat ook in nederland ROCK AND ROLL FOREVER
LIVES!!!!
de
Leeuw Alias Flatfoot en zijn auto genaamd BOBBELTJE.