Als
een buitenstaande aan je vraagt wat voor muziek jij nou het liefste
draait, en je zegt “zet maar een lekker nummer van de Moonglows op”
zal hij je meestal raar aankijken en zeggen: “Doo-Wop? Wat is dat?”
Het enige wat de grote massa namelijk afweet van de fifties is het
woord Rock & Roll, nozems, leren jekkies, vetkuiven, Elvis, Bill Haley,
puntschoenen en brillantine. Maar voor de echte “The real and cool
cats” onder ons is dit slechts het begin geweest als collector van
deze muziek. Zoals voor de meeste R & R liefhebbers hun Carrière begon
met de bekende artiesten, zo begon voor de doo-woppers hun muziek
ook met namen als Franky Lymonn & the Teenagers, (ook erg in trek
bij de echte rockers) the Silhouettes en the Platters. Muzikaal gezien
onderscheidt Doo-Wop zich van de R & R door een meer gezelliger en
minder rauwe sound. Een echte Doo-Wopper herkent men op R & R feesten
meteen door zijn rustige, beheerste gedrag, hij is in de ogen van
rockers “cool”. Maar het duidelijkste kenmerk van de meeste Doo-Woppers
is wel hun kleding, het liefst lopen ze erbij zoals de Doo-Wop artiesten
van de jaren '50, een iets te ruim, pastelkleurig pak met bandplooibroek,
colbert in smokingmodel, smalle satijnen das of pinkelhoutje en witte
of zwart-witte schoenen. Een Doo-Wopper houdt van show, gezellige
ballroomzalen, sfeer, humor en op een “Coole” manier mee te dansen
of vingerknippen met een lekkere sfeervolle Doo Wop plaat. Een droomwens
van de Doo Wopper is de terugkeer van een echte Doo Wop band met vier
negers in de stijl van een van die talloze groepjes uit het midden
van de 50's. Het begon er een tijdje geleden al aardig op te lijken
met de Nederlandse groep Pee Wee & the Specials, die het op Doo-Wop
gebied heel aardig deden, zelfs als ze een “Acapella-nummer” vertolkten,
dat is een zuiver vocaal Doo Wop nummer zonder instrumenten. Maar
die zijn na een korte periode helaas uit elkaar, ze hebben een L.P.
gemaakt die voor de Doo Wop fans van het jaar 2000 (!!!!!) een zeldzaamheid
zal zijn. Op de tegenwoordige R & R meetings verschijnen gelukkig
steeds meer R & R bandjes die de fifties in ere houden, dus het wordt
nu toch langzamerhand tijd dat ook e Doo-Wop weer mee gaat tellen
net als voorheen. Doo-Wop wordt ook het beste vertolkt door onze zwarte
medeaardbewoners, 99% van alle Doo-Woppers is zwart. Dus een echt
goed Doo-Wop groepje zal alleen een negergroepje kunnen zijn! uit:
Rockin Soundbox 1980 onder redaktie van: Bert & Loeki van der Goot
en Bert & Joke Schoonhoven. Met dank aan Ella voor het beschikbaar
stellen van het boekje.Ik zie het al voor me, een aanplakbiljet voor
de Eindhovense R & R meeting in maart 1984, “Rockhouse organiseert
a.s. zaterdag 21 maart grote R & R meeting met: The Golden Keys een
nieuwe groep uit de USA! EEN SENSATIE VOOR ELKE DOO-WOP FAN. Wie weet,
er komen steeds meer nieuwe groepjes bij die in 50-er jarenstijl gaan
spelen. In Nederland is er op Rock 'n Roll gebied meer te doen in
deze dagen dan in de jaren vijftig zelf. Helaas zijn er rockers en
zelfs Doo-Wop fans die een hekel aan negers hebben, sommigen van hen
zouden zo naar de KKK kunnen gaan. Een ware Doo-Wopper is geen rassist,
hij houdt zich niet bezig met die onzin, maar blijft het wel een irritante
zaak vinden. De grote Elvis Presley heeft zijn roem ook te danken
aan blues en rhytm & blues waardoor hij zich liet inspireren. Want
zonder het gevoel voor ritme en sfeer van de negers zou de R & R niet
wezen wat het nu is. We gaan even terug naar 1955, na een warme dag
in San Fransisco rijd ik terug naar mijn villa, ergens in een zonnige
middenstandswijk, het is zaterdagavond. Ik laat mijn Buick-convertable
op de oprijlaan staan en spring er bruinverbrand in mijn witte bermuda
en Hawaï shirt uit. Mijn vrouw Ella is net terug met de kinderen van
een bezoek aan Disneyland. We eten gezamenlijk op het terras achter
in de tuin, het wordt al wat koeler, heerlijk na die warme dag. Ook
de buren eten buiten, de zoete geurtjes van hun barbecue wekt onze
eetlust nog meer op. Na het eten knappen Ella en ik mij op, want vanavond
is er in het “Golden dance theater” een optreden van The Cadillacs,
die op tournee zijn door zonnig Californië. De kinderen gaan naar
de buren, waar een van hun vriendjes een verjaardagsparty geeft. Lekker
opgefrist en in mijn nieuwe lichtblauwe pak zit ik naast Ella in de
ruime open wagen, zij heeft ook haar nieuwe roze petticoat aan. Soepel
deint de slee de oprijlaan af in de rode gloed van de ondergaande
zon, we glijden door de buitenwijken op weg naar de show, die Alan
Freed nog eens aangekondigd op de autoradio in zijn “Moondogshow”
Terwijl “Speedo” draait wippen we handig een vrije parkeerplaats op
bij het theater. Relaxed en cool wandelen Ella en ik naar de kassa.
Binnengekomen in het theater worden we meteen overdonderd door het
interieur en de muziek, de bassen dreunen voelbaar door onze buiken,
meteen springen we op de rode glimmende dansvloer, net als het nummer
“Hearts of stone”begint…………..
DAT
BEDOELT EEN DOO WOPPER NOU !!!!
Wimpy
"Flatfoot" de Leeuw.