Samenvatting
voorgaande delen: Ongeveer in 1955 barst de jeugd in Amerika - samen
met een nieuwe, opwindende muziek genaamd Rock ‘n Roll - los uit het
omhulsel van de conservatieve buitenwereld. Maar ook in vele andere
landen zit de na-oorlogse generatie niet stil. In ons land zijn de
Amsterdamse ‘Bop Cats’ en de Eindhovense ‘Rockin’ Rebels’ opgericht.
In de zomer en najaar van 1955 komen er iedere dag wel nieuwe platen
en zangers. Onze gang, de Bop Cats zijn in de zomer de grootsten.
Het is zomer 1956: Gene Vincent en Bill Haley met hun bands komen
naar Nederland voor het nieuwe TV-pro gramma ‘Top of Flop’.
Enkele
dagen na de succesvolle TV-uitzending wordt er in de Cruise-Inn over
niets anders meer gepraat dan ‘Top of Flop’, het programma voor onze
generatie, maar de kranten hebben een heel andere mening! Die schrijven
over ‘de ondermijning van het gezag’ en ‘Duivelse klanken, geladen
met sex en geweld’. Maarja, dat is dan hun probleem, voor ons is de
R&R gewoon lekkere, swingende muziek, waar wij inderdaad als de duivel
op kunnen dansen. Mijn chick en ik zitten aan de bar, half naar elkaar
toegedraaid. Vanavond veel muziek van Gene en Bill, die over enkele
uren zullen vertrekken naar de States. Het is niet druk vanavond,
zelfs een beetje aan de stille kant, omdat vele rockers bij het American
Hotel staan te wachten, waar de rock-sterren verblijven om ze vandaar
te begeleiden naar Schiphol, hopende nog een glimp van ze op te vangen.
1k wil net een stevige borrel bestellen, maar Philip de ‘Barchief
draait zich net om, want de telefoon is doordringend aan het rinkelen.
Het lijkt vanavond een gewone alledaagse rockavond te worden, maar
hoor ik daar Philip niet in het Engels met een gezicht van ‘echt waar?’
antwoorden? Hij gooit de telefoon op de haak en springt op het rode
formica van de bar, precies voor mijn neus. Met zijn glimmende puntschoenen
stampt hij op en neer, volle en lege glazen vallen om en rollen op
de grond. Met zijn ene arm gebaart hij de muziek te stoppen. De naald
glijdt over de plaat en het is opeens (en voor het eerst) ongewoon
stil in de Cruise. ‘Hallo, mag ik even jullie aandacht. Het is geen
geintje, over een half uurtje gaat het ongelooflijke gebeuren: ze
komen echt! Gene Vincent en Bill Haley zijn onderweg voor een bliksembezoek
aan ons clubhuis!’ De reactie is overweldigend, Philip wordt als een
held de zaal doorgedragen, alle aanwezigen juichen in koor: ‘Rock,
Gene and Bill, Rock, Bill and Gene!’ Door het team van de R&R-methode
zijn tijdens het live TV-optreden opnamen gemaakt, die over enkele
dagen zullen worden uitgezonden bij dit programma. De twee sterren
hadden geen tijd om te verschijnen in de R&R-methode, maar voor ons
kunnen ze nog wel een half uurtje vrijmaken, we zijn ook zeer vereerd.
Snel wordt de zaal ingericht voor dit legendarische bezoek: in het
midden komen enkele tafels met wat stoelen. De tafels zijn rijkelijk
voorzien van de lekkerste drankjes en hapjes die er in huis zijn.
Ook worden enkele microfoons opgesteld, gekoppeld aan een bandrecorder.
Rondom de tafels worden alle beschikbare stoelen in een cirkel neergezet,
met een looppad naar de ingang vrijgehouden. Het lijkt wel alsof er
een persconferentie wordt gehouden. Er zijn enkele leden van ons huisbandje
‘Mr. Big Feet and the Donuts’ op het podium in de weer met hun instrumenten.
Je weet maar nooit... Er ontstaat een toeloop bij de ingang. Er rennen
mensen in en uit. Ik pak mijn vriendin en meng me tussen de anderen
bij de deur. Twee grote gangsterwagens van Amerikaanse makelij zijn
pal voor de Cruise Inn gestopt, erachter een ware file van auto’s
en motoren. Uit de twee limousines stappen een paar forsgebouwde kerels.
Enkelen herken ik als de begeleiders van Gene Vincent. Het is inmiddels
bij de beide wagens net zo’n toeloop als op Schiphol. En inderdaad,
bijna gelijktijdig verschijnen beide artiesten. Er wordt gejuicht
en handen worden geschud, geflankeerd door hun begeleiders en bandleden
lopen Gene en Bill de Cruise Inn binnen. Een paar bopcats helpen de
sterren naar de tafels in het midden, in no-time is de zaal stamp
en stampvol. Er kan geen muis meer bij. Willem (Bigfeet) Teunisse,
de zanger van de band ‘Mr. Big Feet and the Donuts’ zal de vragen
stellen. Willem pakt de microfoon die op tafel ligt en heet onze Amerikaanse
gasten van harte welkom en bedankt ze dat zij toch nog even langskomen.
Dit wordt ondersteund door een geweldig applaus en geschreeuw. Gene
is de eerste die praat. ‘Aan mij ligt het niet dat ik uit de openbaarheid
wordt gehouden, maar als artiest proberen de grote jongens je een
beetje op afstand te houden’, zegt hij. Ondertussen flitsen de camera’s
en roept men vragen, die Willem doorspeelt naar de sterren, die al
pratende stapels platenhoezen en meegebrachte foto’s signeren. Willem
is als een echte tolk de tientallen vragen aan het vertalen van Engels
naar Nederlands en andersom. De bandrecorder legt alles vast. En er
staat zowaar iemand te filmen, het is ‘Ruwe Rinus’ met de dubbel 8
camera die hij van zijn pa heeft meegepikt. Bill staat op en loopt
naar het podium, waar alles startklaar staat opgesteld. Hij trommelt
wat nonchalant met zijn vingers op de snare-drum en pakt een gitaar.
‘Leuk spuljongens, maar wat vinden jullie hiervan?’ Het is echt niet
te geloven, ome Bill begint zowaar met ‘See you later alligator’.
Zijn band, de Comets, zijn inmiddels ook op het podium gesprongen
en spelen spoedig mee. Het lijkt wel een film! Maar goed dat de apparatuur
zo uitnodigend en startklaar werd neergelegd. Willem zei nog: ‘Je
weet maar nooit.’ Gene en de Blue Caps staan nu bij het podium met
hun vingers te knippen. Allemaal staan we mee te klappen en te schreeuwen,
vooral de woorden ‘See you later alligator’ worden hard meegezongen.
Het nummer is nog niet afgelopen of Bill roept Gene dat het zijn beurt
is. Lachend neemt hij met zijn band het podium in beslag om ‘You better
believe’ te spelen. Het is allemaal te mooi om waar te zijn. Deze
avond is legendarisch. Natuurlijk wordt er gedanst, ook al is er bijna
geen pIaats voor. En dan is het plotseling allemaal voorbij. Gene
zegt dat het vliegtuig wacht. Bill neemt ook afscheid. Met moeite
wringen ze zich een weg door de menigte. Honderden handen worden geschud,
tientallen meiden gekust, ze springen in de wagens, die met draaiende
motor klaarstaan en zoeven gevolgd door vele fans op motoren of in
auto’s richting Schiphol. Mijn vriendin en ik blijven als in een roes
de stoet nastaren. Alles bij elkaar heeft dit bezoek nog geen half
uur geduurd. Het is opeens weer net zo rustig als het begin van de
avond. Met een man of twintig ruimen we de gebroken glazen en kapotte
stoelen op. Volgens ‘Bopper’ is de bandopname goed gelukt. Al terugspoelende
stopt hij de band soms om een stukje af te draaien, via de zaalversterker
luisteren we mee. Het was dus werkelijk waar! Wat begon als een geintje,
waarvan iedereen dacht: dat lukt nooit! ‘s Nachts rijd ik op mijn
motor door de koele nacht richting bed. Leontien knelt zich half slapend
tegen mijn rug aan. Er vliegt een Pan-Am machine over als ik langs
Schiphol richting Badhoevedorp rijd. Het is het toestel van één uur
vijfentwintig, met daarin twee onvergetelijke rockers....
(Het
vervolg moet ik nog bedenken)
Wimpy
"Flatfoot" de Leeuw